Stunder av sorg och glädje..

Igår var en händelserik dag som var fylld med både sorg och glädje.. Satt i bilen på väg ner till sandviken igår kväll för att kika på sista semifinalen i bandy mellan sandviken och bollnäs. Fick ett samtal från mamma som berättade att min systers häst måste avlivas pga senskada som tydligen inte kommer läka.. Känns så himla konstigt hur man med djur kan vara så snabba att döma ut deras liv. Med människor som skadar sig så finns det minsann ingen att avliva någon för att tex hälsenan gått av lr liknande. Man syr ihop, opererar, läker och rehabiliterar människor men när det kommer till djur så finns det inte mycket hopp eller mycket att göra. Allt på grund av att det handlar om för mycket pengar när ett djur blir sjuk och eftersom försäkringsbolaget inte vill gå in och hjälpa till i detta fall eftersom dom anser att det inte finns någon chans att hon blir bättre.. Jag vägrar tro att det är kört! Och jag blir så arg och ledsen när man inte ska kunna behandla sin häst och ge den sjukvård som den behöver bara för att det är för dyrt. Varför måste allt jämt handla om pengar!! Usch känner mig så himla ledsen över det här och lider verkligen med syster som haft henne länge och självklart är hennes bästa vän.. Gör ont i hjärtat bara jag tänker på vad som skall hända.. Har ringt runt till alla jag känner som haft skador och problem med sina hästar och försöka hitta någon bra alternativ lösning men i slutändan så handlar det om att det kommer ta väääldigt lång tid att läka denna skadan och tid är pengar.. suck..

Syster och Mystery flight "flugan"


Jaha så då sitter man där i bilen på väg mot bandy med tungt hjärta och inte heller har man några större förväntningar på att Bollnäs ska ta sig till SM-final eftersom det var 54 år sedan dom var i final sist.. Matchen börjar iaf väldigt spännande och bollnäs går ut i pausvilan med 1-0 ledning, varav både sandviken och bollnäs missat varsin straff..! Början av andra halvlek tar sandviken tag i taktpinnen och styr det mesta av spelet, får många målchanser men stoppas av Bollnäs grymme målvakt. Till slut får dom iaf in 1-1 och spänningen blir olidlig. Det börjar gå mot sitt slut och på övertid, med ca 1 minut kvar att spela av matchen så får bollnäs STRAFF!! Helt sjukt, har aldrig varit så nervös i hela mitt liv..hjärtat stannade i princip. Måtte denna straff sitt i mål nu.. och det GJORDE DEN!!!!! Heeeelt sjuk, halva arenan som var fylld med bollnässupportrar brister ut i jubel och skrik och kort därefter blåses matchen av och bollnäs är i SM-FINAL för första gången på över 50 år!!!!!!!!!!!!!!
Är man inte en bollnäsbo så kan man nog inte förstå hur STORT detta verkligen är. Bandytraditionen är verkligen stark i bollnäs, ja i hela hälsingland får man nog säga! Så på söndag spelar Bollnäs final mot Hammarby på studenternas IP i Uppsala och jag skulle ge min högra hand för att få vara där och kolla, har till och med biljett.. MEN, jag är anmäld till en badmintontävling i härnösand till helgen. Hade jag vetat i förväg att bollnäs skulle spela final så hade jag aldrig anmält mig men tro mig, jag trodde aldrig det skulle hända! Sandviken har ju förväg varit ett favorittippat lag och gått till många finaler de senaste åren så när man fick reda på att bollnäs skulle möta sandviken i bäst av 5 semifinalmatcher så trodde man aldrig på final.. aldrig.. Men nu är det så och vad ska jag göra!? Beslutsångest! Vill inte göra min dubbel- och mixpartner besvikna genom att ställa in.. känns taskigt. Men samtidigt har jag biljett till finalen på söndag i uppsala och jag döör av besvikelse om jag inte får vara där.. jag måste vara där! men jag måste även tävla.. eller?! Aaaah jag blir galen..!
Såhär kan det se ut när bollnäs tågar in på plan inför en match på "åsen".. härligare stämning får man leta efter!
Såhär såg det ut igår när bollnäs vann över sandviken och tog sig till SM-final!!


Jaa så den kvällen som började med så tråkiga besked slutade med otrolig lycka och glädje. Nu när glädjeruset lagt sig lite såhär dagen efter så börjar jag tänka på Flugan och syster igen och det känns verkligen inge vidare.. ska ta med mig harry ut i solen på en promenad så kanske det känns bättre..

Kommentarer
Postat av: Lina och Enya

Fy fasen, lider med er! Håller med dig om det här att djurs liv kan dömmas ut så lätt. Vill inte försäkringsbolaget ta det? Vet hur svårt det kan vara med dom. Hade själv en treåring som skadade sig akut för ca 3.5 år sedan. Försäkringsbolaget trodde inte på min verison, för att få ut pengarna var jag tvungen att fotografera händelsebeloppet. Vad säger vet. om rehabiliteringstiden, och tror dom att det skulle kunna bli bra? Håller tummarna för er!

2010-03-18 @ 16:48:53
URL: http://zeeroco.blogg.se/
Postat av: Carro

Dom tog bort henne i fredags.. Eftersom hon var 17 år så ansåg vet och försäkringbolaget att skador av den här typen inte brukar läka ordentligt och att hon aldrig skulle bli bra.. Alternativ behandling var operation eller kortison behandling men båda alternativen var dom tvungen att bekosta själv + uppehåll för henne i stall och det fanns ändå ingen garanti att hon skulle bli bra så dom valde till slut att ta bort henne på veterinärens inrådan.. så himla tråkigt.. :(

2010-03-22 @ 10:16:35
URL: http://leringenseinstein.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0