Snuva, agility och 18-års kalas!

Njuter av solskenet? :)

Vilket väder vi haft de senaste dagarna!! Senast jag skrev hade jag överflöd med både tid och energi. Någon timme efter det så ringde dom och frågade om jag ville jobba både tors och fre så där försvann den överflödiga tiden. Idag vaknade jag upp med halsont och hängig, så nu har man varken tid eller energi längre.. Jag som ville vara ute och hitta på saker medan solen fortfarande skiner. Emil är hemma och sjuk den här veckan med så antar att det är han som smittat mig. Tycker synd om Harry idag när både husse och matte är sjuka.. Ska försöka ragga någon som vill ta honom med ut på en promenad.
Igår var det iaf full fart för Harry, förutom alla turer i skogen så var vi upp på brukshundsklubben och tränade en sväng. Mest agility blev det och hej vad det gick. Harry som tidigare bara varit intresserad av att ta ett hinder i taget och sen nosat vidare efter väldoftade lukter, hängde på matte över flera kombinationer. Det var riktigt roligt, kändes som lite av ett genombrott. Tunnlar är inget problem nu, han har fattat kommandot "genom" jätte bra. Balansen funkar också bra han har inte så jätte bråttom över så det är inga problem med kontaktfälten ännu.. Det som varit problemet förrut har varit att hoppa över hindren. Han har liksom inte fattat vitsen eller det roliga med det. Men nu så verkar det ha vänt :)

Nu när det äntligen börjar gå bra på agilityplan så verkar Harry på hemmaplan istället ha kommit in någon slags 1-års trots! Till och från jätte mysig, snäll, lydig och glad. Men ibland, - ett litet monster! Så här har han inte betett sig sedan han var 5-6 månader. Vi har investerat i ny vattenspruta som vi sprutar med så fort han kommer igång. Det har ju funkat förr..

Imorgon fyller min lilla syster 18-år!! Ojoj! Tiden går så himla fort! Jag har lovat att baka lite inför. Baka har blivit lite av en ny passion för mig! Har hittat grymt goda och roliga recept så nu har jag kommit igång på allvar. Har ju ändå inget bättre för mig emellan gångerna jag jobbar. Imorrn blir det en Limepaj och en chokladmoussetårta. Limepajen har jag gjort förrut och den är gryymt god och extremt lättlagad! har ingen bild på den tyvärr men för er som vågar prova ändå så kommer receptet här!

För botten:
14 digestivekex
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 msk råsocker
100 g smält smör
Mixa ovanstående ingredienser och häll i en ugnsäker form och grädda i mitten av ugnen i 5 minuter på 200 grader.
Fyllningen:
4 äggulor
1 burk SÖTAD kondecerad mjölk
1 dl pressad limesaft (ca 2 st)
Rör försiktigt ihop ägg, mjölk och lime utan att vispa. Häll cremen på digestivebotten och låt stelna över natten.







Chokladtårtan har jag aldrig gjort förr men den ser riktigt god ut och verkar lättlagad. Här kommer receptet:
Botten:
100 g smör eller margarin
2 ägg
2 dl råsocker
2 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och råsocker pösigt, tillsätt det smälta smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och vänd ner i äggsmeten. Häll i smord ugnsform och grädda i 15 minuter på 200 grader. Låt kakan kallna.
Chokladmousse:
200 g mjölkchoklad
1 äggula
3 dl vispgrädde
Hacka och smält mjölkchokladen i vattenbad. Rör i äggulan när chokladen svalnat lite. Vispa grädden och vänd ner den i den svalnade chokladen. Bred chokladmoussekrämen över kakan och ställ i kylen i ett par timmar. Garnera med blåbär.

Kommentarer
Postat av: Helena

Vilken livsnjutare han ser ut att vara haha ;) SötHarry!

2010-09-11 @ 12:50:46
URL: http://www.freewebs.com/helenaaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0